Wednesday, July 9, 2008

تعليقات عبد المنعم محمود

تعليقات عبد المنعم محمود ..وتعليقات اخوان أون لاين ، وتعليقات مواقع كتير جدا .. الهدف مش التعليق والسلام .. ولا اثبات راي وتوجيه مسار تعليق ..
احنا في جماعة بتحترم الحرية رغم الثقافة المصرية المستبدة المستمدة من ثورة 1952
وبنقدر نستوعب بعض
ونفهم بعض ونغضب ونتصالح ونتناقش ونعاتب بعضنا البعض ولكن نحن في اخر الامر اخوان مسلمون .. للدين عاملون ويجب ان نكون قوم عمليون
..عموما انا علقت عند عبد المنعم ووجدت انه لليوم الثاني لم ينزل التعليق بتاعي
قلت انزله هنا لانه لم ينزل
في مقابل نزل للعزيز ابراهيم الهضيبي أكثر من تعليق يعضد من فكرته بس
عموما احنا بنتانقش




نص الرسالة التي كتبتها ردا علي موضوع عبد المنعم
السلام عليكم
بارك الله فيك ياعبد المنعم ، وارجو من الله ان يرزقك الخيروالحق والسعادة حيث كنت .
في البداية انا عاوز اعرف انت أو انا عاوزين ايه من الدنيا ؟
وبصفتي عضو بالجماعة عاوزين ايه منها وهي عاوز ايه مننا ؟
ثم نقول بعيد اعن الموقف ..لان االمقصد أكبر من تعليق يوضع في موقع الكتروني .
مسألة الحرية في التعبير ده مسألة لا خلاف عليه
وان الاختلاف في الاراء يثري الجماعة ويرقيها ويعظم من مكاسبها .
ده نقطة ..
النقطة التانية
ومع معزتي ليك ولابراهيم ، ورغم عدم تبني اسلوبك في ادارة العقول وتبصيرها بلمفيد من وجهة نظركم أقول ..
الاسلوب الصدامي في التناصح اسلوب غريب علي طبيعتك الكتابية والفكرية علي مااعتقد
واسلوب الالحاح علي بث افكار معينة بطريقة اجبارية تلمس اطياف قلوب مجروحة من اسلوبم عين ليس اسلوب لكسب القلوب والعقول ..
انت لك فكرة مسيطرة عليك ان في فلان كذا وفلا كذا ، طيب ده طريقة عرضها
، مكن تكون ده الطريقة من وجهة نظرك بس من وجهة نظري لا ..
موضوع المدارس
ده موضوع انا اختلف معاك فيه ، ويجب ان تحترم اختلافي معاك فيه
الجماعة فيها اجتهادات لا تيارات وفيه البحث بين نافع وانفع بعيدا عن الثوابت اللي احنا كلنا متفقين عليها ...
انا شايف
اننا لزانا مصريين في اختلافتنا ولم نصل بعد أن نكون اخوان مسلمين في اختلافتنا
..
وجزاكم الله خيرا
وبارك فيك ورزقك من حيث لاتعلم وادخلك الجنة بسلام وشربك من يد الحبيب العدنان
اللهم وفق ابناء هذه الجماعة لما تحب وترضي وييسرلها امرها
اللهم ارض عن عبد المنعم محمود وارضي عني وارض عن جميع الاحرار في هذه الوطن ووفقنا لنصرة الاسلام وتحرير مصر من الطغيان والاستبداد
اللهم ييسر لعبد المنعم محمود امره وفقه دائما الي الحق والخير والعدل والاحسان
اللهم أمين امين امين

2 comments:

المـ(همس)ـشاعر said...

ربنا يكرمك يا استاذ محب .. :)
الاخ منعم برضو نحسبة على خير إن شاء الله
إكيد مش كان قاصد يحذف تعليقك
اصلها بتنزل على طول

خير إن شاء الله
انا علقت عنده ..
وممكن تحط تعليق حضرتك تانى علشاان يوصلة

ربنا يجازيك خير على حرصك على الجماعة

يحررها محب الحرية said...

انا قرايت تعليقك ياهمس المشاعر عندي وفي انا اخوان ، ومن ناحيتي انا باعتز بعبد المنعم وحط في مفضلتي في المدونة وكن انا اختلف معاها في حاجة وضحتها في تعليقي
وكان قصدي لما نزلت المدنة اننا نتناقش
حول المكتوب وعلي فكرة لم ينزل تعليقي حتي الان
وعموما جزاكم الله خيراوانا ارسلته مرة اخري لمنعم